torsdag 12 mars 2015

Hallonmousse

Torsdagkväll - då börjar det bli dags att planera helgens godsaker. Det blir en riktig festhelg för mig! Imorgon ska jag och Leif gå ut o äta och dricka på tu man hand (det händer inte ofta, typ aldrig) och på lördag blir det glitter o glamour hemma i tv-soffan när det är melodifestival-finalen. Den tänker ni väl inte missa?! 

Kommer ni ihåg på alla hjärtans dag då jag gjorde smarriga chokladmuffins med hallonmousse-fyllning? Om inte, så hittar ni det kanon-receptet här. Av all hallonmousse som blev kvar gjorde jag en jättegod efterrätt som jag garnerade med små hjärtan som blev över när jag stansade ut hjärtan från muffinsarna (eller vad muffins nu heter i bestämd form plural) 


Hallonmousse
200 gram hallon
0,5 dl gelésocker
50 g cream cheese
2 dl vispgrädde

Koka upp hallonen och mosa dem med en ballongvisp. 
Rör i gelésockret och sjud tills det löst sig (30 sekunder till en minut). 
Låt svalna.
Rör ner cream cheesen i hallonblandningen.
Vispa grädden och rör ned hallonblandningen i grädden. 
Låt stå i kylen ett tag innan användning.

Det här är min favoritmousse just nu, så fräsch och god. Dessutom tycker jag mycket bättre om att använda gelésocker istället för gelatin. Choklad och hallon är en perfekt smak-kombo, så även om man inte har bakat chokladmuffins tycker jag man ska garnera med nån sorts choklad. Men det räcker att sticka ner en chokladbit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar