söndag 16 augusti 2015

Dillolja


God morgon denna soliga söndag!

Vilken helg vi fick, solig och skön. Nu har man hunnit tanka energi för kommande vecka och än har vi en solig dag kvar. En dag som jag planerar att gå runt och mysa här hemma utan måsten på att-göra-listan. Kan det bli bättre? Nu är det alldeles strax dags för frukost tänkte bara hinna ge er ett recept först.

Den goda dilloljan som jag använde till succéförrätten - Västerbottensdillkräm - kan man även använda att krydda fisk eller skaldjur med. Häll lite dillolja över den ugnsstekta eller grillade laxbiten eller doppa räkor i oljan och servera till Västerbottenspaj med kantareller...mmm.


Dillolja
1dl rapsolja
2 dl dill
lite pressad citron
1 msk vatten
salt och vitpeppar

Mixa olja och dill med stavmixer.
Tillsätt salt, vitpeppar, pressad citron och vatten, mixa ytterligare lite.
Förvara i glasburk i kylskåpet.


Dill är en krydda jag använder alldeles för lite för så fort jag använder den så tycker jag att det är så otroligt gott. Och det behöver inte bara vara till fisk man använder dill. Här kryddade jag köttfärsbiffar med dill och det blev såååå gott.

Västerbottensdillkräm och räkor
Köttfärsbiff kryddad med dill och basilika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar