onsdag 18 mars 2015

Pasta- och tacogratäng

Gårdagens pastagratäng med tacoköttfärs blev populär och den var väldigt enkel att fixa. Det bästa var nog dock att den kunde förberedas. Resterna åkte ner i matlådor och en av dessa åt jag till lunch i dag och då kunde jag konstatera att det var en perfekt lunchlådemat för gratängen var lika god i dag som i går. Det gäller verkligen inte alla mat.


Pasta- och tacogratäng
500 gram köttfärs
tacokrydda (hemmagjord eller köpt)
liten burk majs
500 gram krossade tomater
1 dl vatten
300 gram pasta
riven ost

Koka pastan enligt anvisning på paketet, men med ca 2 minuter kortare koktid än anvisningarna.
Stek köttfärsen, krydda med tacokrydda.
Tillsätt krossade tomater, majskorn och vatten, låt puttra ihop 2-3 minuter.
Blanda köttfärsen och pastan i en ugnsfast form. 
Strö över ost och sätt in i 200 grader ca 10 min eller tills osten har fått fin gyllenbrun färg.

Ofta använder jag överbliven pasta till pastagratänger, men de gånger jag vet att pastan ska användas till gratäng så ser jag till att koka den ett par minuter kortare tid än vad som står på paketet. Eftersom den ska tillagas i ugn ett tag också, så slipper man överkokt pasta utan tuggmotstånd om man gör så.

Eftersom det blev en stor gratäng som hade stått i kylskåpet hela dan så behövdes det ca 30 minuter i ugnen för att bli genomvarm.

Nu måste jag återgå till hockeyn, som Luleå leder med 3-2. Spännande, spännande…. Och nu blev det periodpaus, vilket betyder te-dags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar