tisdag 24 mars 2015

Köttfärspytt

Jag och soffan är fortfarande bästa kompisar :) Oj vad jag har vilat/sovit de tre senaste dagarna, men nu börjar jag, peppar, peppar…, känna mig lite piggare. När man inte är helt pigg är man glad att det har varit helg och man har extra mycket mat och rester i kylskåpet. Gårdagens kylskåpsrensning resulterade i en snabbfixad köttfärspytt.


Köttfärspytt
köttfärs
kokt potatis
salt
peppar
paprikapulver

Bryn köttfärsen, krydda med salt och peppar.
Dela potatisen i småbitar och stek tillsammans med köttfärsen.
Pudra över lite paprikapulver.
Servera med rödbetor och sallad.

Det var bara Ida och Isak som åt middag i går och de åt flera portioner så det verkade ha varit en helt ok middag trots att det "bara" var rester. Har man inte kokt potatis kan man råsteka potatis men då tar det betydligt längre tid. Paprikapulvret tillsatte jag bara för att det skulle bli lite roligare färg.

Nu ska jag ta och vila lite till innan jag väntar hem Ida som ska gå hem själv från skolan. Skönt att barnen börjar bli stora och klarar sig rätt bra själva när jag inte orkar så mycket. (Ja, jag vet att hon alltid går själv, dvs ingen bär henne, men det låter så konstigt att säga att hon går hem ensam. Är det ett tal- o skrivfel som har blivit rätt?! På samma sätt som att folk säger "Vi syns" istället för "Vi ses"? Vi är väl aldrig osynliga, så vi syns väl alltid)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar