onsdag 25 mars 2015

Våffeldagen

Ingen kan väl ha missat att det är Våffeldagen idag?
Det var enkelt att göra barnen nöjda och glada genom att erbjuda våfflor till middag. Perfekt ansträngning för en sjuk mamma. Men våfflor är ju egentligen inte mat enligt mig, så för ett tag blev jag en hemsk mamma först. Jag "tvingade" nämligen barnen att först äta lite morotssoppa innan den fick mumsa i sig våfflorna.

Morotssoppa kryddad med ingefära, cayennepeppar och apelsin
Frasig våffla med hjortonsylt
När jag var liten var nog våfflor min favorit-maträtt och jag önskade mig det alltid på mina födelsedagar. Och det är fortfarande en favorit fast nu anser jag knappt att det är en maträtt, utan mer en efterrätt.

Jag tycker det är fint att duka med muggar när det är dags för soppa. Dessutom var jag lite snäll med barnen för det ryms inte lika mycket soppa i en mugg som i en tallrik eller skål. Så de blev fortare redo för att äta våfflor.

Dukat för soppa- och våffelmiddag

Tyvärr är det bara att ge upp alla tankar på jobb den här veckan. Jag är fortfarande inte tillräckligt frisk för att orka med en hel dags jobb så jag har bestämt mig för att stanna hemma även imorgon. Och på fredag har jag tagit ledigt sen väldigt lång tid tillbaka för då är det skidhelg i Kåbdalis som gäller. Håll tummarna att jag är piggare i helgen, men frisk luft och familjemys gör nog susen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar