söndag 15 mars 2015

Bananbröd

Jag hade lovat er ett nytt recept i dag och här kommer det till slut. 
Vi har ofta bruna bananer i fruktskålen och oftast bakar jag banankakor av dem, antingen med choklad eller utan. Jag hoppas att ni alla har provat något av de recepten så mycket som jag har tjatat om hur goda de är. Eftersom det nu bara var nån vecka sedan jag bakade banankaka ville jag prova något nytt i dag, så jag satte mig och googla. På facebook hittade jag då ett recept på bananbröd som nån tipsade om.

Det var ett bikarbonat-bröd och enklare bröd får man leta efter. Jag brukar baka en fillimpa med bikarbonat och ganska mycket sirap så det blir lite väl sött (men gott) så jag blev lite nyfiken på det här brödet som får sin sötma från bananer istället för sirap.


Bananbröd
4 dl vetemjöl
2 dl havregryn
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 mogna bananer
2 dl filmjölk

Blanda mjöl, havregryn, bikarbonat och salt i en skål.
Mosa bananerna.
Blanda ner de mosade bananerna och filen och rör ihop till en smet.
Fördela smeten i en smord och bröad eller bakplåtspappersklädd form.
Grädda brödet i nedre delen av ugnen  i 200 grader i ca 45-50 minuter

Det var gott, men lite annorlunda - var både mitt och Olivias omdöme. Smakade lite banankaka men är ändå en macka. Ni måste prova och som jag sa, enklare bröd är svårt att hitta.

Nygräddad limpa
Mosade bananer, fil, mjöl, havregryn, bikarbonat och salt.
Men framför allt solen som skiner in. Så underbart!
Ihopblandat och på väg in i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar