söndag 8 mars 2015

Ost- och tomatkycklinggryta

Tjejerna säger att de har längtat efter min mat när de har varit borta. Så för att göra dem riktigt nöjda gjorde jag en kycklinggryta för det brukar alltid fungera här hemma. Dagens variant blev en mild krämig gryta med krossade tomater, philadelphiaost och grädde.


Ost- och tomatkycklinggryta
1 kg kycklingfiléer
salt och peppar
500 g krossade tomater
1,5 dl vatten
1.5 tsk torkad oregano och basilika 
(jag tog 1 tsk basilika och 0,5 tsk oregano)
1 vitlöksklyfta, pressad
2 msk kycklingfond
1,5 dl grädde
100 g philadelphiaost

Skär kycklingen i mindre bitar och bryn den. Salta och peppra. Lägg i en gryta.
Häll på tomater, vatten, kryddor, vitlök och fond.
Koka några minuter. 
Tillsätt grädde och philadelphiaost.
Koka ihop.
Servera med ris och en sallad.

God och enkel kycklinggryta som jag serverade till ris idag men det passar nog lika bra med pasta. Men vi har planerat pasta till middag i morgon så då fick det bli ris idag. Philadelphiaost hjälper till att göra såsen krämigare, så det blir en krämig och god sås även om man använder ett lättare grädd-alternativ.

Nu ska jag krypa ner i Idas säng och mysa ett tag med henne innan det är dags att sova. Jag har ju en hel veckas mys att ta igen. I morgon sätter vardagen igång igen men jag hoppas verkligen att det nu lugnar ner sig på jobbet nu. Jag behöver mer tid på hemmaplan och jag har faktiskt flaggat för att jag kommer ta en dag föräldraledigt per vecka. Livet är inte bara jobb, jobb o jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar