måndag 30 mars 2015

Morotssoppa med ingefära o apelsin

Efter en stressig men härlig i helg i Kåbdalis är vi nu åter hemma i vardagen igen. Borta bra men hemma bäst. Det kommer bilder från helgen så småningom, måste bara gå igenom kameran först. Jag som hade tänkt vila och hämta kraft efter min sjukvecka lyckades inte så bra med det. Hela fredagen gick åt till att bära, släpa och ställa i ordning inför kvällens fredagsmys. Lördagen blev det dock lite mer vila, innan det var full fart igen på söndagen med att packa, städa och skura ur stugan.

Inför påsk tänkte jag bjuda er på en påskgul och fin soppa gjord på morötter med smak av pressad apelsin och en av mina favoritkryddor - ingefära.


Morotssoppa med ingefära o apelsin
5 morötter 
1 gul lök
1 bit ingefära ca 10 g
1,5 msk grönsaksfond  
5 dl vatten  
0,5 apelsin, saften
salt, peppar
ev. cayennepeppar

Skala och skär morötter och lök i mindre bitar.
Riv ingefära och fräs tillsammans med morötter och lök i olja.
Tillsätt vatten och fond och låt allt koka tills morötterna är mjuka.
Mixa soppan med stavmixer. 
Pressa i apelsinen och smaka av med salt, peppar och eventuellt mer ingefära.
Om man vill ha lite mer styrka pudrar man över lite cayennepeppar.

Det här räcker till ca 6-8 förrättsportioner eller 4 "vanliga" portioner i vår familj, där barnen inte är så jätteförtjusta i sån här typ av soppa. Jag tyckte det var en lite för mesig soppa så jag pudrade över lite cayennepeppar för att få lite hetta och det blev verkligen pricken över i:et.

Efter en helg med minimal vila känns det skönt med en fyradagars-vecka och barnen har det ännu bättre som bara har två dagar kvar till påsklov. Och jag har faktiskt tagit ledigt på tisdag efter påsk så jag får också lite välförtjänt och efterlängtat påsklov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar