söndag 22 mars 2015

Potatismos och röding

Morgonen (förmidda'n) började med kalas för Ida, och eftersom kalaset var på andra sidan stan stannade jag kvar på skateboardhallen där kalaset hölls. Jag satt o frös i två timmar men tänkte inte så mycket på det för det brukar vara kallt i den lokalen. Men när de andra började säga att det var ovanligt varmt där misstänkte jag att febern hade kommit tillbaka. Väl hemma duschade jag varmt och sen somnade jag i soffan.

Vilken tur att vi hade tagit upp röding från frysen för röding-middag innebär att det är Leif som lagar mat. Och gör det riktigt bra dessutom :) Det passade perfekt idag då jag knappt orkade sätta mig o äta. Leif steker fisken på hög värme så de blir krispiga och goda. Istället för kokt potatis och en kall sås, som vi oftast gör till röding, åt vi potatismos till fisken idag. Riktigt, riktigt gott. Jag blir mer o mer förtjust i potatismos.


Potatismos
potatis
mjölk
smör
salt 
vitpeppar

Koka potatisen mjuk. Häll bort vattnet.
Tillsätt en riktigt stor klick smör och mjölk.
Mosa potatisen med en potatisstöt till moskonsistens.
Späd ev. med mer mjölk till bra konsistens.
Krydda med salt och vitpeppar.

Röding
röding
salt
citronpeppar

Filea rödingen.
Stek filéerna krispiga i smör på hög värme.
Krydda med salt och citronpeppar.




Hur gör ni potatismos? 
Jag använder aldrig grädde, men jag hör fler och fler som blandar grädde i sin mos. Jag tycker det räcker med mjölk, det blir tillräckligt gott ändå. Fast jag tar en stor klick smör, de som använder grädde kanske inte använder smör, eller? Sen ska det vara vitpeppar i mos, oftast föredrar jag svartpeppar i matlagning men till potatismos måste det vara vitpeppar.

Nu är hockeyn slut för i dag och tyvärr blir det en ny match på tisdag. Då måste Luleå vinna! Nu ska jag och febern gå o lägga oss. Sen hoppas jag att en massa sömn gör mig frisk tills i morgon.

2 kommentarer:

  1. Hej, vill först tacka för en fin och väldigt inspirerande blogg! I våran päremos så har vi, smör, mjölk, en hel del aromat och svartpeppar! Ta så pass mycket aromat, så att det känns som du överdrev, du kommer inte att bli besviken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de snälla orden. Aromat har jag aldrig hemma och har knappt smakat det faktiskt. Kanske dags att köpa hem en burk?

      Radera