torsdag 29 november 2012

Julgodistips

Nu är det snart dags för årets roligaste pyssel - julgodistillverkning! Planeringen har i alla fall börjat men själva tillverkning väntar vi ett tag med så att de fortfarande är goda på julafton. Jag kommer nog baka julkakor ett tag framöver eftersom man fryser ner fikabrödet och det då håller sig längre. Om man inte vill bör äta upp allt godis själv så är det en perfekt julklapp till förskolepedagoger t.ex.

För två år sedan fick Idas pedagoger på förskolan 
en fin tomteskål med några olika sorters godis.

Vi har några stående favoriter...som utökas varje år för vi hittar alltid nya favoriter men har svårt för att välja bort gamla godingar. Knäck är väl något som hör julen till men det är nog den julgodissort vi oftast slopar i förmån till godare sorter.

Två av våra absoluta favoriter innehåller nötter och det känns ju inte så kul att göra dem med tanke på Idas nötallergi. Men det har gått bra, för hennes allergi är inte luftburen och hon är så duktig att hon inte rör godisarna om vi säger att det är nötter. Men självklart känns det ändå tråkigt.


Wienernougat är nog vår äldsta favorit som vi inte kan vara utan, som innehåller nougat. Jätteenkla att göra och såå goda. Rocky road är nog min huvudfavorit, jag tycker det är så god blandning mellan sött och salt (jordnötter). I år tror jag att jag faktiskt ska prova göra dem med saltade solroskärnor istället för jordnötter, för Idas skull.


Lakritskola har blivit en favorit på senare år liksom bountybollarna, och nu känns de självklara på vårt julgodisbord. Jag tycker inte om Bounty och andra kokoschokladgodisar, men trots det tycker jag att de egengjorda bountybollarna är riktigt goda. Konstigt, eller hur?


Brukar ni göra julgodis eller köper ni bara en Aladdinask? Eller ni kanske inte äter julgodis överhuvudtaget?

2 kommentarer:

  1. Jag har alltid velat testa Rocky road, men inte vetat vad jag ska göra med jordnötterna (tål dem inte), men nu fick jag veta vad jag kan byta ut dem till.

    Nu ska Rocky road läggas till godistillverkningen. Anlitar äldsta sonen till godistillverkningen och sitter bredvid och hjälper till.

    Mailar dig om någon dag på vad jag önskar köpa i bakverk.

    SvaraRadera
  2. Jag som älskar jordnötter, och inte är allergisk, är fortfarande lite skeptisk för jag tror inte det blir lika gott med solrosfrön. Men det kanske blir tillräckligt gott.

    Spännande att se vad du vill beställa för bröd.

    SvaraRadera