måndag 5 november 2012

Helstekt ryggbiff

Tre dagar ledigt var allt som behövdes för att alla barnen skulle lyckas vända på dygnet. Bra jobbat, eller inte. Det var inte lätt att få dem att sova igårkväll så det var ingen rolig morgon. Isak, vår lilla retsticka, märkte snabbt att Ida var ovanligt lättretad och utnyttjade det så klart. Men vi kom i väg i tid i alla fall, så då får man väl vara nöjd.

Vi har ofta problem vad vi ska göra av ryggbiffen. I går helstekte vi den i ugn och den blev faktiskt bättre än jag trodde. Jag tar tacksamt emot alla tips på hur man använder ryggbiffen på bästa sätt.
Helstekt ryggbiff
Salta och peppra biffraden. Bryn den runt om för att få färg.
Tillaga i 175 grader tills innertemperaturen är 60 grader.
Låt vila i folie (så stiger temperaturen ytterligare några grader)
Skär i skivor och servera.

Så här bra har vi nog aldrig lyckats med ryggbiffen. Det var lite bråttom med att få maten klar, hade jag haft mer tid hade jag sänkt ugnstemperaturen, som vi oftast gör med rostbiff. Nu slår det mig att vi nog aldrig har provat grilla ryggbiffen. Leif brukar ju aldrig misslyckas när han grillar hela bitar av älg som har fått marinera i ett par dygn. "Grillad ryggbiff" blir nästa sommars uppdrag. Vi åt krämig pestopasta och sallad till köttet.


I gårkväll var vi in till stan och tittade på årets ljusshow. Det är andra året som detta ljus-arrangemang anordnas och det är en helt otrolig show. Förra året var det en mer wow-känsla eftersom man aldrig hade sett något liknande innan, årets show var också bra men utan wow.

Jag har varit hem på lunch för jag hann orkade inte ordna matlåda i morse och då är det snabbare och billigare att åka hem och äta än att handla lunch på stan. Ganska skönt dessutom med ett (hemma)brejk mitt på da'n, hemmakär som jag är. Jag skulle älska att ha ett jobba-hemifrån-jobb, åtminstone några dagar i veckan. Solen skiner så egentligen borde jag väl ha tagit mig ut på en promenad, men vi får hoppas att solen fortsätter skina i några da'r.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar