söndag 25 november 2012

Chilikycklingpaj - lchf

Oj vad fort det blev mörkt i dag och jag hann inte gå på nån promenad. Vi har fortsatt med städandet av förråd och vi har även frostat av ena frysen för till veckan får vi griskött och även årets julskinka så då behöver vi inte en massa is som tar plats i frysen. Nu är det bara en vecka kvar till första advent och i går när jag gick och la mig funderade och planerade jag allt jag vill ha gjort till dess. Städa, pynta, lussekatter och julmustkyckling är absoluta måsten till första advent. Vad har ni för måsten?

När jag handlade i veckan hade de smaksatt crème fraiche till riktigt bra pris pga kort datum. Jag hade tur för det var en av mina favoritsmaker, så i går gjorde jag en kycklingpaj med crème fraiche paprika och chili. Jag använde ett pajskal utan mjöl men självklart kan man använda "vanlig" pajdeg. Ni har väl inte missat min sammanställning på olika pajdeger?
Chilikycklingpaj - lchf
Lchf-pajdeg
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
40 gram smör
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 ägg
Fyllning:
2 kycklingfiléer
1 bit purjolök
1/2 tsk salt
1 röd paprika
2 dl crème fraiche paprika och chili
3 ägg
2+2 dl riven ost

Lchf-pajdeg
Mixa mandelmjöl och sesamfrön i mixer/blender – lägg i resterande ingredienser och kör till en deg. 
Lägg degen att vila i kylskåp ca 30-60 minuter.
Tryck ut i form.
Förgrädda skalet i 8-10 minuter i 175 grader.
Fyllning
Skär kycklingen i mindre bitar.
Strimla purjolöken.
Stek kycklingen, salta och peppra. Tillsätt purjolöken och låt den fräsa med.
Låt svalna något.
Kärna ur och tärna paprikan.
Blanda kyckling, purjolök, paprika, crème fraiche, ägg och hälften av osten.
Fördela blandningen i pajskalet och strö över resten av osten.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 35-40 min. Servera med sallad.


Olivia och Leif tyckte att pajen var jättegod men jag tyckte den var lite för torr så nästa gång tar jag 3 dl crème fraiche och 2 ägg. Den här smaksatta crème fraichen är så himla god så vi åt den som en dressing till pajen för att få extra mycket smak och på så sätt kändes inte pajen lika torr. Det är inte ofta jag använder smaksatt crème fraiche men nu har det blivit två gånger den senaste veckan och jag måste erkänna att det är smidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar