onsdag 30 januari 2019

Mjukt fröbröd

Jag fortsätter min jakt på gott hembakat lchf-bröd och det här är nog min favorit så här långt. Jag har bakat två omgångar och är fortfarande inte less. Men ombyte förnöjer så snart har jag nog nån ny favorit. Smakar som fröknäcke men mjukare och tjockare konsistens.


Mjukt fröbröd

4 ägg
3 dl riven ost 
(Jag blandade västerbottensost och en mildare variant)
1,75 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1,25 dl linfrön
1 dl sesamfrön
0,5 tsk salt
0,5 dl nyponskal

Blanda ihop alla ingredienser och bred ut på stor ugnsplåt. 
Fördela jämt med slickepott.
Grädda i 220-225 gr i 10-15 min.
Skär sedan i bitar.
Frys in och ta fram innan servering.


Väldigt enkelt bröd att baka eftersom man bara behöver röra ihop alla ingredienser - ingen visp och ingen jäsning. Supergott till frukost med ett tjockt lager ost och en massa paprika, eller ägg o kaviar.



I dag hoppas jag på en bilfri kväll efter gårdagens alla skjutsningar och hämtningar. Vi får se om jag lyckas! Jag är faktiskt lite sugen på att baka, borde låta bli eftersom jag inte borde äta sött och om man bakar måste man tjuvsmaka. 

Få se hur baksugen och pigg jag känner mig i kväll....och om jag slipper vara taxichaufför. Hela mitt flöde på Facebook och Instagram är fyllt med semlor så det är svårt att inte bli sugen på en kardemummasmakande och mandelmassafylld semla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar