fredag 4 december 2015

Glöggmarinerad kyckling

I morgon är det dags för årets första julmiddag med gäster och en av rätterna jag tänkte bjuda på visar jag er redan nu. Annars brukar jag inte vilja avslöja vad jag ska bjuda på innan gästerna har ätit men den här gången gör jag ett undantag. Jag var lite osäker på om det verkligen var gott o smakade jul (som jag ville) och jag var dessutom rädd för att jag hade använt fel soja för en glutenintolerant gäst så första omgången jag gjorde åt vi upp.


Glöggmarinerad kyckling
1 kg kycklingfilé
salt, svartpeppar
Marinad
2 dl glögg
0,5 dl kineskisk soja
0,5 dl rapsolja
0,5 dl balsamvinäger
0,5 citron, rivet skal och saften
1 msk riven färsk ingefära
1 tsk malen kanel
1 lagerblad
svartpeppar

Bryn kycklingfiléerna i stekpanna, krydda med salt o peppar.
Stek dem färdiga i ugn 175 grader ca 15 min. 
Blanda alla ingredienserna till marinaden.
Lägg de nystekta kycklingfiléerna i dubbla plastpåsar. 
Häll över marinaden och låt de marinera någon timme gärna över natten. 
Vänd plastpåsen några gånger så att marinaden fördelas jämt över kycklingfiléerna. 
Lägg dem i kylskåp när de svalnat.
Skär upp i tunna skivor och lägg upp på ett serveringsfat. 

Den här julinspirerad kycklingrätten föll alla, förutom Ida, i smaken. Den blev faktiskt godare och juligare än jag trodde, så jag är nöjd. Vi åt den till ugnsrostade rotsaker och det var jättegott, i morgon ska vi äta den till en jul-potatissallad och jag håller tummarna att det blir lika gott.


Nu är reklampausen slut så nu ska jag återgå till Idol-finalen, som verkar kunna bli spännande. Blir det Martin eller Amanda som vinner? Tyvärr åkte ju vår favorit ut alldeles för tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar