torsdag 5 november 2015

Äggfyllda frallor

Så skönt att vi är drygt halvvägs genom arbetsveckan. Det har varit en lång och seg början på den här veckan och jag har varit såå trött. Förkylningen gör sig fortfarande påmind och jag ser fram emot helgen. Matmässigt har det varit en såå tråkig vecka, orken och inspirationen har inte riktigt funnits. Men nu till helgen ska jag äta och dricka en massa gott, planering pågår för fullt.

En perfekt helglunch är dessa frallor som man bland annat knäcker ner ett ägg i innan man tillagar dem i ugnen. Räkna med 1-2 frallor per person.


Äggfyllda frallor
1 fralla
1-2 skinkskivor
1 ägg
riven ost
salt o peppar

Skär av ett lock på frallan och gröp ur den.
Skär skinkan i bitar och lägg ner i det urgröpta hålet.
Knäck ett ägg och häll i, salta o peppra.
Toppa med lite riven ost.
Slå in dem i folie runt om så att inte brödet bränns, lämna översidan öppen.
Tillaga i ugnen 225 grader ca 10 min tills ägget stannat. Servera genast.

Man kan variera fyllningen efter eget tycke o smak. Knaperstekt bacon, tomat eller paprika tror jag kan vara andra goda saker att fylla frallan med innan man knäcker över ägget. Enklast var att låta äggvitan rinna ner mellan skinkbitarna innan äggulan "stängde" för hålet en aning.

Lunchen är serverad

Jag är inte så mycket för vanliga varma mackor, men såna här fyllda varianter tycker jag är så himla gott. Här har jag en annan variant på fylld fralla och ni har väl inte missat vår storfavorit - fyllt lantbröd!

Skär bort ett lock och gröp ur ett hål
Fyll hålet med godsaker men lämna lite plats åt ägget, strö över ost.
Folien skyddar brödet från att brännas.
Mums vad gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar