måndag 9 november 2015

Chilikycklinggryta

Då har vi vaknat upp till en ny vecka och det blir en annorlunda vecka för Leif ska vara i Luleå hela veckan. Det var länge sen! Nu när han är hemma kan han se till att barnen tar sig till skolan i tid och jag kan vara på jobbet redan klockan sju och kan då flexa ut redan vid tre. Lyx!

Den här grytan komponerade jag ihop i början på min förkylning då jag ville använda ingefära och chili som båda ska vara bra mot förkylningar. Eftersom jag fortfarande är förkyld lyckades jag inte så bra trots mycket ingefära och chili - men vi fick i alla fall äta en god gryta.


Chilikycklinggryta
1 kg kycklingfileer
1 bit ingefära
1 spansk peppar
1 dl thaichilisås
1 msk kycklingfond
2 dl crème fraiche
2 dl grädde
1 paprika

Skär kycklingen i mindre bitar, stek, salta och peppra. Lägg i en gryta.
Riv ingefäran och finhacka pepparn. Tillsätt till grytan.
Tillsätt thaichilisås, fond, crème fraiche och grädde. Koka upp.
Låt koka några minuter, smaka av.
Skär paprikan i bitar, tillsätt mot slutet beroende på vilket tuggmotstånd du vill ha.

Det blev en riktigt god och lagom stark gryta som jag fick mycket beröm för - alltid lika kul. I vanliga fall skulle jag nog ha använt ris till grytan men eftersom det var Halloween ville jag prova att göra potatismos-spöken. Och vilken tur, för det var riktigt, riktigt gott med potatismos till den här kycklinggrytan. Olivia som inte tycker om potatismos blev överaskad att det kunde vara så gott. Tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar