lördag 28 november 2015

Pepparkakskladdkaka

I dag adventpyntas vårt hus - så mysigt.
Måste snart i väg och komplettera med lite ljus, pynt och blommor som jag saknar. Men först ska jag göra en pepparkaksdeg, tyvärr kan vi ju inte baka dem förrän tidigast i morgon eftersom degen ska svälla. Lukten av pepparkaksbak är ju bland de godaste som finns och enklaste sättet att få julstämning. 

När jag hade trevligt middagsbesök i måndags slängde jag snabbt ihop en kladdkaka med smak av pepparkakor. En perfekt kaka i adventstider.


Pepparkakskladdkaka
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
0,5 tsk malen kanel
0,5 tsk malen ingefära
0,5 tsk malen kardemumma
0,5 tsk malen nejlika

Smält smöret. 
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda samman mjöl, kakao, vaniljsocker, kanel, ingefära, kardemumma och nejlika. 
Sikta ner blandningen i äggsmeten och rör försiktigt till en slät smet.
Rör ner smöret. 
Häll smeten i en smord springform. 
Grädda kakan i mitten av ugnen i 175 grader i 15-20 minuter. 
Låt svalna. 
Servera med glöggrädde.

Jag älskar ju dessa julkryddor och tycker att de passar så bra ihop med choklad. Mitt älskade chai-te består ju av dessa kryddor och det finns inget godare te till choklad. Och det finns ju inte mycket som slår en kladdkaka, eller hur?


Glöggrädde
3 dl vispgrädde
3-5 msk glögg

Vispa grädden.
Rör eller vispa ner glöggen. 
Smaka av tills du har en lagom smak av glögg.

Att smaksätta grädden med glögg blir riktigt gott och ger en extra julsmak till kakan. Så nu har ni adventsefterrätten klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar