lördag 21 november 2015

Godaste köttfärssåsen ska koka länge

Det blev en lite annorlunda lördagkväll i dag. Ida sover hos kompisar, Isak är på fritidsgården och Leif o Olivia är på hockey. Så jag har sjunkit ner i tv-soffan alldeles ensam för att se "Så mycket bättre". Jag är inte speciellt van vid att vara helt ensam i ett tyst hus, det brukar alltid vara nån hemma som vill ha min uppmärksamhet. Men nu ska jag njuta av tystnaden och lugnet nån timme till innan de börjar droppa in familjemedlemmar och eventuella kompisar.

Då spisen och ugnen är upptagna är det perfekt att ta fram slowcookern för att tillaga maten istället. Det var precis vad jag gjorde i dag. Och till Isaks stora glädje blev det spagetti och köttfärssås till middag.


Godaste köttfärssåsen ska koka länge
1 kg köttfärs
salt, svartpeppar
2 morötter
500 g krossade tomater
1 dl tomatpuré
0,5 dl kalvfond
2 dl vatten
1 msk torkad oregano

Bryn köttfärsen i en stekpanna, salta o peppra. Lägg över i en Crock pot-gryta.
Riv morötterna och lägg ner i grytan.
Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, kalvfond, vatten och oregano.
Rör om ordentligt.
Sätt på låg värme i minst 3 timmar men gärna mycket längre.

Vilken härligt god köttfärssås det här blev. Jag använde inga speciella ingredienser utan det är koktiden som gör den så otroligt god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar