onsdag 25 november 2015

Laga mat på Scandic

Förra tisdagen var jag inbjuden till Scandic på en stamkundskväll där matlagning stod på schemat. Jag som älskar såna event var snabb att skicka iväg "Ja tack"-mejlet. Nog kan det vara mysigt, skönt och trevligt att gå ut o äta och bli serverad god mat utan att behöva göra nånting. Men att själv få laga sin mat med fina råvaror och med assistans av kunniga kockar är såå roligt och man får med sig så många tips. Ni måste prova om ni får möjlighet! Dessutom behöver man aldrig diska, det fixar andra :)

Extra kul att det var på "mitt" hotell som ligger på promenadavstånd från oss och som jag ser mest varje dag. För några somrar sedan tillbringade Isak och hans kompisar många dagar där då de alltid hängde vid deras studsmatta. Den sommarens fritidsgård :)

Mysigt hotell i närheten av mitt älskade Mjölkudden i Luleå

Kvällen började med att vi blev indelade i tre grupper, där vardera grupp skulle fixa förrätt, varmrätt eller efterrätt av de råvaror som var framplockade och enligt recept som kökschefen berättade för oss. Allt var så bra förberett och inga svåra moment så ingen behövde oroa sig för att inte klara av sin uppgift. Utan vi kunde jobba, surra och ha det trevligt samtidigt som vi förberedde en god trerättersmiddag.

Fin dukning med en av mina favoritblommor. Husets viner Le Village.

Förrätten var en god Toast skagen på smörstekt fullkornsbröd och en skagenröra med räkor, majonäs, rödlök, pepparrot och dill. Toast skagen är alltid rätt, även denna kväll. Till förrätten drack jag huset vita vin en Sauvignon Blanc, som var riktigt god.

Skära, hacka, skala, riva och blanda
Kvällens första rätt - Toast skagen med huset vita.

Jag är dålig på att äta och tillaga torsk så det var extra kul att det var dagens varmrätt. Den panerades och stektes till en perfekt temperatur, den var verkligen helt otroligt perfekt tillagad och bara smälte i munnen. Den serverades på en bladspenatbädd tillsammans med stekta rödbetor, salladslök och sparris. På fisken låg det en klick len chevrekräm av chevre, crème fraîche och honung och det hela avslutades med att brynt smör ringlades runt det hela. En perfekt komposition som eventuellt kommer dyka upp på deras meny framöver.

Jag är en av dem som tycker att rött vin kan vara riktigt gott till fisk. Så jag valde husets röda vin till varmrätten, en Syrah. Även det var ett gott vin, så det känns kul att kunna rekommendera båda deras "husviner".

Panera, klyfta, steka och lägga upp
Kvällens vackra och goda varmrätt med husets röda.

Efterrätten finns redan på deras meny och den kan jag verkligen tipsa om. En perfekt avslutning på en god middag. Mascarponemousse och chokladmousse serverad tillsammans med maränger, hackade cantuccini (italienska mandelskorpor), jordubbar och banan. En modern variant av klassikern marängsviss.

Skära, hacka och spritsa
Kvällen avslutades med en god efterrätt som jag tänker försöka kopiera hemma.

Tack alla inblandade, framför allt Scandic Luleå, för en trevlig kväll. Hoppas det kommer fler roliga evenemang framöver. Jag anmäler mig redan nu :)


Jag är dålig på att bo på hotell i min egna stad, känns lite väl lyxigt. Men ett hotell är ju så mycket mer än en plats att sova på. De flesta hotell har ju även en restaurang och i Scandics fall så är den riktigt bra. Framför allt till lunch vet jag många som brukar äta där, även jag, god mat, fin restaurang och bra parkeringsmöjligheter. På onsdagar har de en populär grillbuffé till lunch som jag har hört mycket om men aldrig testat.

Det var kul att höra deras tankar om att utveckla ett redan bra hotell till att bli ännu bättre. En sak de gör är att de satsar på att erbjuda ungdoms-idrottslag bra boende på helgerna, genom att vissa (många) rum har uppfällbara våningssängar - 4 sängar på helgerna och 2 sängar på veckorna. Perfekt för ungdomarna att få sova på hotell istället för i tråkiga idrottshallar för en liten extra peng. Men undra hur de planerar frukosten? Jag tror att det är lite skillnad på ett hotell fullt med resande affärsmän och ett hotell fullt med växande tonårskillar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar