lördag 7 november 2015

Mangokyckling i Crock Pot

Oj vad fort den här lördagen har gått! Snart dags att börja med middagen.

Dagens mysiga långfrukost blev extra mysig för hela familjen var vaken och åt tillsammans. Med tonåringar i huset händer det inte ofta, typ aldrig. Sen har jag hunnit vara på kalas för Idas kompisar Elin o Emma, lite te och chokladkakor sitter aldrig fel.

I går orkade jag inte stå i köket och passa kycklinggrytan så jag lät min Crock Pot göra jobbet. Perfekt!


Mangokyckling
1 kg kycklingfiléer
2 msk kycklingfond
2 dl vatten
2 tsk sambal
1 msk soja
0,5 dl mango chutney
1 röd paprika i bitar
2-4 dl mangobitar (jag använder fryst)
0,5 purjolök i strimlor
2-3 dl crème fraiche

Dela kycklingfiléerna i 3-4 bitar.
Sätt i crock-pot-grytan.
Tillsätt fond, vatten, sambal, soja och mango chutney.
Tillaga i 3 timmar på låg temperatur.
Tillsätt paprika och purjo, så de får koka med i ca 10 minuter.
Tillsätt mango och crème fraîche.
Koka upp och låt koka nån minut.
Servera med ris.

Kycklingfilé behöver ju inte speciellt mycket tid på sig att bli klar. Nästa gång ska jag prova sätta i frysta hela kycklingfiléer, jag kan tänka mig att de blir klara under tiden jag är på jobbet. Dessa tinade kycklingbitar blev väldigt möra, nästan för möra på 3 timmar. Har du mer tid än 3 timmar behöver du inte dela kycklingfiléerna, jag gjorde det för klockan hann bli lite för mycket innan jag satte igång min Crock Pot. Har nån erfarenhet av hela kycklingfiléer och hur lång tid de behöver i en crock pot?

Har du inte en crock pot kan du bryna kycklingfiléerna i mindre bitar och sen blanda ihop allt och låta grytan koka i ca 15 minuter.

Jag tycker att grytan till min Crock Pot är så pass snygg så man kan servera direkt ur den vid bordet. Jag är inte så förtjust i att ha grytor och kastruller på bordet annars.

Dags för tillagning!
Grytan klar att servera!

2 kommentarer:

  1. Bryner duköttet i Tillhöranegryta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag struntade i att bryna kycklingen när den skulle koka så länge i grytan.

      Radera