måndag 14 november 2011

Key Lime paj

Är hemma på lunch en sväng innan jag ska iväg på utvecklingssamtal med Olivia. Jag älskar åka hem på lunch och få äta i lugn och ro framför tv:n, sen hinner man städa bort frukostglasen och smulorna så att det är fint i köket innan man kommer hem och ska börja med middagen. På morgonen hinner vi sällan städa köket:)

I lördags åt vi Key Lime paj till efterrätt, en efterrätt som många pratar om och som man bör ha smakat nån gång i sitt liv.
Key Lime paj
Pajbotten:
3,5 dl krossade digestivekex
125 g osaltat smör eller margarin
Fyllning:
6 äggulor
1 burk kondeserad mjölk
1 dl färskpressad limejuice

Pajbotten:
Blanda smält smör och krossade kex.
Bred ut i pajform eller form med löstagbar kant.
Grädda nederst i ugn i 150 grader i ca 10 min.
Fyllning:
Vispa kondenserad mjölk med äggulor fluffigt.
Häll i limejuice.
Häll fyllningen i pajskalet och grädda nederst i ugn ca 15 min.
Låt stå kallt minst 2 timmar, helst över natten.
Servera med bär och vispad grädde.


Det var en ljuvlig efterrätt som jag definitivt kommer göra fler gånger. Det är så bekvämt också när man kan/ska göra den dagen innan den ska ätas. Jag älskar att förbereda saker. Ev. blev det lite mycket smör i botten, nästan gång provar jag med mindre och ser om det blir bra eller om det blir för smuligt då. Fyllningen hade gärna fått smaka mer lime så nästa gång river jag nog ner lite skal också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar