onsdag 30 november 2011

Saffransmuffins med mandelmassa

Nu är det bara två dagar tills jag och Olivia åker till Stockholm, jippi! Det ska bli så mysigt att ha egentid med min stora tjej. Vi ska äta och fika gott och gå i en massa affärer. Vi har inte börjat packa än men ikväll ska jag försöka hinna tänka lite på packningen i alla fall. Tvättmaskinen går för fullt för att vi ska kunna ha rena kläder med oss i alla fall. Imorgon är det 1 december, otroligt. Så ikväll måste barnens paketkalender fixas, i alla fall för de första dagarna. Med en nyfiken 4-åring är det bäst att inte hänga dit för många paket på en gång.

Hur går det med julbaket? Jag bakade saffransmuffins med mandelmassa för nån dag sedan med överbliven mandelmassa och de blev jättegoda.
Saffransmuffins med mandelmassa
150 g rumstempererat smör
1 dl strösocker
2 ägg
1 påse saffran
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
150-250 g grovt riven mandelmassa

Vispa smör och socker pösigt med en elvisp, tillsätt den rivna mandelmassan och äggen.
Rör ner saffran.
Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål och tillsätt till smeten.
Rör om tills det är ordentligt ihopblandat.
Fördela smeten i valfria muffinsformar.
Grädda i 15-20 minuter i 175°C för stora och en något kortare stund i högre värme för mindre muffins.

Saftiga muffins med god saffranssmak. Ursprungsreceptet innehöll 250 g mandelmassa men jag hade bara 150 g kvar efter lussekattsbaket och det gick precis lika bra. Jag använde ganska små (men höga formar) från Ikea för till jul vill man kunna äta av flera sorter och inte bli mätt efter en sort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar