söndag 1 december 2019

Recept november 2019

Helt otroligt att det redan är december. Vart försvann november? Det har varit lite stressigt här i slutet av november men nu hoppas jag att det lugnar ner sig litegrann, för min plan var ju att njuta av julmyset hela december.

Jag hann med att ge er några recept i november och här kommer alla de samlade. Hoppas ni hittar något ni är sugna att prova. Nu ska jag tända första adventsljuset och ta mig en kopp te.

Recept november 2019


Månadens första recept bjöd Ida på när hon gjorde småplättar eller hon kallar det bara för plättar. Den stora varianten kallar hon för pannkaka trots att vi bor i Luleå och de flesta här säger plättar om dem. Men det är nån (läs:hennes pappa) som har lärt barnen fel 😂


Kycklinggrytor finns det många av på bloggen och under november utökades den samlingen med bl.a. en kycklinggryta med paprika, champinjoner och tomat.


Fläskfilégrytor finns det också många av på bloggen, fast oftast snålar jag och använder den billigare fläskytterfilén istället. I början av november åt vi Fläskfilégryta med rosépeppar, trots att rosépeppar är släkt med cashewnötter som Ida är jätteallergisk mot. Men rosépeppar går bra liksom den andra släktingen mango.


Lite godsaker hann jag också med att göra, de här supergoda bountybitarna utan socker kommer finnas med bland vårt andra julgodis.


Rotsakspytt är en ny storfavorit som innebär en del förarbete men det är så värt det när man väl får äta. Förutom att det är väldigt gott är det vackert också.


Gratinerade tacoskålar med köttfärs bjöd jag på till fördrinken (bubbel eller läsk) och det blev en ny favorit framför allt bland barnen (såklart).


Minipizzor med bresaola, ruccola, parmesan och balsamicokräm blev så gott som jag hade hoppats på. Så många godsaker samlade i en o samma tugga.


Baconpasta har vi hunnit äta två gånger i november och Ida tyckte att vi skulle fortsätta äta det minst 1 gång i veckan. Supersnabb och enkel middag men jag tror inte vi kommer äta det så ofta som varje vecka 😀


Det blev inte vara en utan två kycklinggrytor under november. Den andra grytan jag bjöd på var Whiskykyckling.


I slutet av november hade jag lite mycket att göra och fick lite ont om tid (som ni kanske märkt) och då var det perfekt att ordna en snabbmiddag med färdig potatisgratäng som jag blandade skinka i så det blev en potatis- och skinkgratäng 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar