onsdag 4 december 2019

Vanilj- och saffranskaka

Alltså den här kakan lär bli julens godaste! Jag kunde inte sluta äta och det blir svårt att slå den här i smak. Men vi får se när julen är över om jag hittade nå godare.


Vanilj- och saffranskaka

Vaniljkräm
6 msk snabbvispad marsanpulver
4 dl mjölk
2 msk vaniljsocker

Smet
250 g rumstempererat smör
3,5 dl socker
1 g saffran (2pkt)
4 ägg
5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver

Vispa ihop (för hand) mjölk, vaniljpulver och vaniljsocker. Ställ åt sidan.
Blanda socker och saffran, vispa ihop (med elvisp) saffranssockret med smör tills det blir luftigt.
Vispa i ett ägg i taget.
Blanda mjöl och bakpulver och sikta ner i äggblandningen.
Rör ihop ordentligt med slickepott.
Häll i vaniljsåsen och blanda ordentligt.
Häll ut smeten i en liten smord långpanna, ca 20×30 cm.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 30 min.
Låt kakan svalna innan servering.


När jag såg den färdiga kakan var jag skeptisk till om den verkligen var god för den var inte vacker och såg riktigt tråkig ut. Men så fel jag hade! För att göra den lite snyggare pudrade jag dock på lite florsocker, egentligen tycker jag inte om det eftersom kakan då blir sötare och det undviker jag gärna. Men ibland måste man... Jag tog dock väldigt lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar