tisdag 10 december 2019

Krossad blomkål med Västerbottensost

Krossad potatis är ett favorittillbehör för oss, så himla gott och perfekt att förbereda om man är många. Så på lördag när det är dags för årets glöggmingel blir det nog krossad potatis jag ställer på buffébordet efter glöggen.

Om man vill undvika potatis (kolhydrater) är blomkål ett bra alternativ och självklart kan man krossa även den.


Krossad blomkål med Västerbottensost

blomkålshuvud
olivolja
örtsalt
peppar
riven västerbottensost

Dela blomkålen i mindre bitar, lägg på en plåt eller form. Salta och peppra.
Tillaga i 225 grader tills blomkålen är nästan mjuk, ca 10 min beroende på hur stora bitar du har. 
Ta ut plåten och tryck till blomkålen något t.ex. baksidan av en slev eller stekspade.
Strö över Västerbottensost.
Gratinera i 225 grader i ytterligare några minuter tills ost fått fin färg.


Jag älskar blomkål och det är så kul att variera tillagningssätten och extra kul att kunna servera både potatis och blomkål på samma sätt. Variera gärna med att krydda på olika sätt, på sommaren är det gott med färska örter (direkt från trädgården).


Njuter ni av den mysiga julmånaden eller känner ni bara stress inför allt som måste göras inför jul? Jag gör nog båda delarna. Jag både njuter och stressar. Just nu sitter jag med tända ljus och en kopp jul-te mumsande på en lussekatt. Myyys. Snart ska jag blanda ihop och frysa in en saffransglass och dubbelkolla vilka julklappar vi har kvar att fixa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar