måndag 1 maj 2017

Rödvinssås sockerfri

Visst är det härligt med lediga vardagar? Man njuter lite extra de dagarna eftersom det är bonusledigt.  I går när vi åt ren- och älgfilé var jag sugen på min supergoda balsamicosås men jag hade inget farinsocker hemma och det var väl lika bra eftersom jag försöker undvika socker. Istället gjorde jag en rödvinssås utan socker och den blev faktiskt riktigt god.

Om ni tänker äta kött i kväll tycker jag att ni ska prova den här såsen. Koka den nu och värm på den till middag. Ni har kanske kvar lite rödvin från i går att använda.


Rödvinssås sockerfri

1 msk olivolja
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
0,5 chili
2,5 dl rödvin
4 dl vatten
2 msk kalvfond
0,5 msk balsamvinäger
1 tsk majsstärkelse
0,5 dl kallt vatten

Skala och hacka lök och vitlök. Hacka chili.
Hetta upp en stekpanna med olivolja och stek mörkbrunt.
Tillsätt rödvin, vatten, fond och vinäger.
Reducera (koka ner) till hälften och sila sedan genom en finmaskig sil.
Blanda majsstärkelsen med det kalla vattnet och red av den silade rödvinssåsen.
Koka ihop och servera till kött.

Jag blev positivt överraskad att den blev så god, trots avsaknandet av socker. Rödvinssås eller balsamicosås är perfekt om man har kvar rödvin från kvällen före. Koka en sås att äta direkt eller frys in till en annan gång. Bättre än att slänga vinet.

***********************

Snart ska vi åka o fira min pappa, vi är bjudna på sopplunch och det ska bli så gott och trevligt att träffa släkten. Det är alltså dags för sista och sjätte dagen på raken med roligheter, imorgon är det dags för jobb och vardag igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar