lördag 30 juli 2016

Blåbärsmuffins

Solen skiner och det är ett härligt väder! Perfekt för jag ska alldeles strax bjuda två tjejkompisar på lunch och det är så mycket mysigare att få sitta ute på altanen än inne i köket på somrarna. Jag var lite orolig att det skulle vara molnigt och blåsigt, men vädret verkar vara på min sida, peppar, peppar... Nu ska det ätas, fikas och surras i några timmar :)

Inför Idas kalas bakade jag muffins men jag planerade om och använde dem på mitt kalas istället. Så kan det gå.


Blåbärsmuffins

100 g smör
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
200 g frysta blåbär

Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. 
Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. 
Blanda vetemjöl och bakpulver i en liten skål och rör ner i smeten.
Häll smeten i muffinsformar, fyll dem till 2/3. 
Strö blåbär överst, tryck ner dem lite i smeten.
Grädda stora muffins i 200 grader cirka 20 minuter och små muffins i 225 grader i 12-15 minuter.

Blåbär i alla former är ju såå gott och i denna muffins med lite lätt citronsmak dessutom blir det riktigt gott. Jag hade tänkt garnera dessa med en vit frosting och blått strössel, men jag struntade i det och serverade grädde och bär på sidan om istället. På så sätt får man själv välja om man vill ha garnering eller inte. Och jag sparade lite tid eftersom jag var i tidsbrist.

2 kommentarer:

  1. Bakade dessa nyss, ser väldigt fina ut, ska svalna lite innan jag provsmakar. Tack för alla fina recept. Ha en trevlig vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas de smakade bra, blir riktigt sugen på te o muffins nu. Tack själv för att du läser mina recept :)
      Kram

      Radera