måndag 25 juli 2016

3 sorters kakor av 1 deg

Det gäller att tänka smart! Jag hade ett kalas i antågande där gäster förväntar sig hembakt men där jag själv vill undvika sötsaker. Hur löser man det på smidigaste sätt? Hade jag bakat en massa sorter i flera dagar (som jag brukar göra) hade frysen varit full med kakor och jag hade nog inte kunnat motstå frestelsen och hade tänkt alldeles för ofta "Ska bara ta en liten". Men just då dök Matmagasinet upp med ett tips. Gör tre sorters kakor av en deg! Tre olika kakor med olika smak och form. Perfekt på ett fikabord!

Jag gjorde kakorna små så att man kan smaka av alla och slipper välja. Det blev lagom många, dvs inte speciellt många blev kvar efter kalaset.


Grunddeg

5 dl vetemjöl (300 g)
1 dl strösocker
200 g smör
1 msk vatten

Blanda vetemjöl, socker och smör i matberedare eller bunke. 
Blanda ihop med maskin eller för hand.
Tillsätt sedan vattnet. 
Blanda snabbt ihop till en deg. 

Dela degen i tre delar och följ recepten nedan.


1. Kardemummakakor

Cirka 30 st
1/3 sats grunddeg
2 tsk finstött kardemumma
2 tsk strösocker

Dela degen i två bitar och rulla till längder, ca 2 cm tjocka. 
Rulla dem sedan i en blandning av kardemumma och socker på en skärbräda. 
Skär dem i 1 cm tjocka bitar och lägg dem på plåt och tryck till lite i mitten.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 10 minuter tills de börjar få lite färg.


2. Chokladknappar

Cirka 24 stycken
1/3 sats grunddeg
1 msk kakao
25 g mörk choklad

Blanda kakao i grunddegen. 
Skär chokladen i små bitar.
Rulla 2 längder ca 2 cm tjocka. Skär i 2 cm-tjocka bitar och rulla till kulor. 
Stick ner en chokladbit i varje kaka. 
Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 10 minuter.


3. Kolakakor

Cirka 20 stycken
1/3 sats grunddeg
1 tsk vaniljsocker
0,75 msk ljus sirap

Blanda degen med vaniljsocker och sirap.
Rulla till 2 längder ca 2 cm tjocka. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. 
Platta till dem till 3 cm breda längder.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 10 minuter tills de börjar få lite färg.
Skär i sneda bitar medan de är varma

Så himla smidigt och enkelt det här var. Det här receptet kommer jag använda mig av ofta när det vankas kalas och jag vill ha många sorters småkakor. Jag tyckte att det var extra roligt att alla kakor hade olika form förutom att smaken var helt olika.

1 kommentar:

  1. Kanonrecept. Det ska min man och jag göra ikväll, men bara för att det är advent. Man ska inte göra nåt för att det f ö r v ä n t a s!!!

    SvaraRadera