onsdag 13 juli 2016

Fotbollskaka

Eftersom Ida fyllde år mitt under fotbolls-EM och eftersom jag inte tänkte göra nån vanlig tårta passade jag på att göra en fotbolls-kaka. Lite pyssel och roligt ville jag ju ha :) Den ser mycket mer avancerad ut än vad den är att göra. Fast det kanske var dumt att avslöja. Ha ha, nej nu tycker jag att ni ska göra den här till alla fotbollsälskare för det är faktiskt helt vanliga mockarutor där jag har färgat kokosen grön och sen lite extra pynt med linjer, hörnflaggor och fotboll.


Fotbollskaka

Kaka

4 ägg
5 dl socker
300 g smör
3 dl mjölk
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 msk vaniljsocker

Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker i en bunke och sikta ner i äggsmeten.
Tillsätt smör och mjölk och rör om försiktigt.
Häll smeten i en långpanna, smord eller med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen 175 grader ca 30 min. Låt kallna.

Glasyr

4,5 hg florsocker
3 msk kakao
75 g smör
7 msk kaffe eller mjölk

Smält smöret.
Blanda ihop florsocker och kakao.
Tillsätt det smälta smöret och kaffe eller mjölk.
Rör smidigt.
Bred på den kalla kakan.

Fotbollsgarnering

1 påse kokos
grön karamellfärg
kristyr
fotboll
hörnflaggor

Blanda kokos och karamellfärg i en plastpåse, blanda om väl.
Strö över rikligt med den gröna kokosen, tänk på att det ska se ut som en gräsmatta så det ska täcka ordentligt.
Dekorera! Rita de vita linjerna med vit kristyr, pyssla ihop hörnflaggor och fixa en fotboll (jag använde ett tuggummi som såg ut som en fotboll)

Så enkelt var det att göra en effektfull fotbollskaka! Kul, eller hur? Den gröna karamellfärgen ger ingen smak så det smakar som helt vanliga mockarutor som brukar vara barnens favoritkaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar