onsdag 27 juli 2016

Pestofyllda kycklingfiléer med mozzarella och salami

I går gjorde jag i ordning några kycklingfiléer som jag fyllde med pesto, mozzarella och salami, se'n var det tänkt att Leif skulle grilla dem när han kom hem från jobbet. Men han var tvungen att jobba över och vi som skulle i väg på kvällen var tvungen att äta i hyfsad tid, så istället för grillen blev det stekpanna och ugn som gällde. Men det fick ändå godkänt betyg :)


Pestofyllda kycklingfiléer med mozzarella och salami

4 kycklingfiléer (1 kg)
röd pesto
4 salamiskivor
1 mozarellaboll, i skivor
salt
peppar

Ta bort den innerfilén (den lilla flärpen).
Skär en skåra, så att det blir en ficka, i varje kycklingfilé.
Smörj filéen invändigt med pesto. Lägg sedan dit mozzarella och salami.
Stäng igen filéen. Salta o peppra.
Stek filéerna på båda sidorna på ganska hög värme för att få lite färg.
Lägg dem sedan i en ugnsform.
Stek även innerfiléerna och lägg i formen.
Stek klart i ugnen i 225 grader i ca 20 min.
Kontrollskär kycklingen för att kolla att den är färdig.

Det här tyckte alla om och åt med god aptit. Alltid lika kul! Ida som inte ville ha fylld kyckling åt innerfiléerna som jag bara hade saltat och pepprat. Perfekt att det fanns något till alla i samma form :)

Kycklingen släppte lite vätska i ugnen så den såg kanske inte så rolig ut i formen. Hade vi kört den på grillen hade den blivit torrare och med fina grillränder, men det får vi prova nästa gång.

Smarrig smält mozzarella tillsammans med andra godsaker i kycklingen
Till kycklingen passar det med bara en sallad, fast jag kokade även lite risoni till barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar