måndag 11 juli 2016

Gravad lax

Till midsommar gjorde jag en omgång gravad lax. Det är ju såå gott och så himla enkelt. Har ni provat grava själv? Det är så mycket godare än att köpa färdiggravad och det är inte speciellt svårt heller. Så ni som inte har provat grava - Ni måste göra det snarast. Ni lär inte vilja köpa gravlax nå mer! Fast ibland är det bråttom och man blir så illa tvungen, men jag ångrar mig varje gång jag smakar köpt gravlax.


Gravad lax

1 kg färsk lax av mittbiten med skinn och ben
0,5 dl salt
1 dl strösocker
1 msk grovkrossad vitpeppar
0,5 dl grovhackad dill

Filéa laxen och putsa bort alla ben, men låt skinnet vara kvar.
Blanda salt, socker och vitpeppar. 
Gnid in blandningen i laxens köttsidor.
Skär dill grovt och strö den över laxen. 
Lägg ihop laxfiléerna med köttsidorna mot varandra och tjock del mot tunn del.
Lägg i en plastpåse, knyt ihop och lägg laxen på ett fat i kylen. 
Låt ligga 2 dygn och vänd på påsen 4-5 gånger under den tiden.
Skrapa bort dill och kryddor från laxen. Skär den i tunna, sneda skivor.

Jag älskar verkligen gravad lax och bäst är den på en hårdbrödmacka. Fast det är gott till lunch med ett kokt ägg också, eller i pastasåsen, eller som förrättssnurra med god fyllning.

Till jul gravar jag alltid lax och gör då flera olika varianter, jag gör en sån här "vanlig" och sen gör jag en smaksatt t.ex. grönpeppargravad och citrusgravad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar