lördag 19 april 2014

Räkcocktail VV

Alltså vår lilltjej är otrolig på att vända dygnet när vi är ledig nån extradag. Men jag kan erkänna att det är ganska skönt att få sovmorgon, men det är inte kul när det är dags för tidiga skolmorgnar igen. Men nu hör jag att det är påskäggjakts-sugna barn vakna. Så det är bäst att jag påskharen fixar i ordning allt.

Men först ska jag bjuda er på ett viktväktar-recept igen. Den här räkcocktailen gjorde jag i en salladsskål till vår skärtorsdagsbuffé, men jag ger er originalreceptet för två personer så att det blir rätt antal propoints.


Räkcocktail VV (2 portioner 1 pp/portion)
1 dl räkor skalade
1 tomat
2 dl sallad
1 schalottenlök/rödlök
2 klyftor lime
1 msk dill
2 skivor citron

Lägg stimlad isbergssallad i ett litet cocktailglas.
Skär tomatköttet i små tärningar. Finhacka löken.
Blanda räkor och lök med pressad limesaft.
Lägg tomater och räkblandningen på salladen.
Garnera med citronskiva och dill.

Fräscht och gott, precis som en räkcocktail ska vara. Och det blev alldeles utmärkt att blanda ihop allt till en räksallad som passar perfekt på ett buffébord. Jag blandade ner lite dill med räkorna istället för att garnera med den eftersom jag inte hade nån färsk dill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar