tisdag 1 april 2014

Våfflor - äggfria

Nu har lugnet infunnit sig hemma hos oss, pyjamasbyxorna är på, middagen är bortplockad, tvätten hängd och barnen roar sig på olika håll. Så jag försöker planera middagarna för resten av veckan. Något jag inte hann med i söndags då vi kom hem från vår slalomhelg i Kåbdalis.

Ni som följer mig på Instagram (@matro_sara) har redan sett att vi har firat våffeldan idag, en vecka för sent. Men förra tisdagen åt jag på stan så det blev inga våfflor hemma hos oss. Och en sån bra anledning till att äta våfflor vill man ju inte missa, så därför firade vi Våffeldan idag istället. Bättre sent än aldrig!


Våfflor - äggfria ca 10 laggar
150 g smör eller margarin
6 dl mjölk
1,5 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl

Smält margarinet och låt det svalna.
Blanda mjöl och bakpulver.
Tillsätt hälften av mjölken och rör till en jämn smet.
Tillsätt resten av mjölken och margarinet.
Grädda i våffeljärn.

Det här våffelreceptet har jag alltid använt mig av, även innan jag fick äggallergiska barn. Så det är ett väl beprövat recept för våfflor var en storfavorit för mig när jag var yngre (och än i dag). Vill du ha våfflorna mjölkfria använder du mjölkfritt margarin och t.ex. havremjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar