lördag 12 april 2014

Vaniljrutor

SM-Guld!
Ja, tänk att det blev ett sm-guld till Luleå ändå. Så underbart! Luleås basket-tjejer Northland Basket tog guldet efter 3-0 i matcher i finalserien. Inget snack om saken! Men dagens match var en rysare där Norrköping ledde större delen av matchen men på slutet gick Northland förbi och vann. Grattis tjejer!

I morse var jag tvungen baka dessa vaniljrutor som florerar på internet, framför allt på Facebook känns det som nästan alla provbakar dessa nu. Men jag förstår att receptet sprider sig som en löpeld för det blev riktigt goda kakbitar.


Vaniljrutor
Bottendeg+smultäcke
250 + 250 g smör
5 + 5 dl vetemjöl
2 + 2 dl strösocker
2 + 2 msk vaniljsocker
1,5 + 1,5 tsk bakpulver
Fyllning
4 ägg
2 dl kesella
5 dl crème fraiche
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker

Arbeta snabbt ihop en omgång smör, mjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver 
till en smuldeg i en matberedare. 
Tryck ut smuldegen i en långpanna med bakplåtspapper.
Rör ihop ägg, kesella, crème fraiche, socker och vaniljsocker. 
Häll fyllningen över degbottnen i långpannan.
Arbeta snabbt ihop nästa omgång smör, mjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver 
till en smuldeg i matberedaren. 
Smula ovanpå fyllningen. 
Grädda kakan mitt i ugnen i 200 grader i ca 30 min. 
Pudra ev. över florsocker precis före servering.


Oj vilken smaskig kaka med ordentlig vaniljsmak. Den var ganska söt så det går nog att dra ner på sockret en hel del. Undra hur det blir om man tillsätter hallon innan man smular på degen? Det tror jag att jag måste prova nångång.

Kakan före gräddning
Nu tänkte jag slappa i tv-soffan efter en dag på språng, men som vanligt på lördagkvällar är det inget kul att se på tv. Undra om vi ska se en film istället. Men vad ska man då se? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar