tisdag 27 december 2011

Whisky- och rosépeppargravad lax

Oj vad det har blåst i natt jag låg och var rädd att pulkor, spadar mm skulle blåsa iväg från gården, men allt verkar vara kvar. Utegranen däremot står på trekvart, vi måste försöka fixa till den idag. Nu är Isak iväg på hockeymatch och Ida som tyckte det var så kul att åka skridskor igår är lite sur att inte hon fick följa och åka, men hon får vänta några timmar. På eftermidda'n är det allmänhetens åkning och då ska hon få åka lite skridskor.

Eftersom jag är gift med en whiskysamlare är det konstigt att jag inte har provat grava lax i whisky tidigare, men bättre sent än aldrig. För några år sedan gjorde jag en sillinläggning med whisky, men i år var det alltså laxens tur.
Eftersom jag inte har nån bild på laxen får ni se vår fina tomte istället.
Ida tyckte det var likt Isak, men han var ju på affären.
Whisky- och rosépeppargravad lax
1,2 kg lax av mittbiten
3 msk rosépeppar+ 1 msk till garnering
1 tsk vitpeppar
0,5 dl salt
0,5 dl socker
0,5 dl whisky

Blanda kryddorna, rosépepparn ska krossas.
Klappa in kryddorna i fisken. Lägg fiskbitarna med köttsidan mot varandra, tunn sida mot tjock sida.
Häll whiskyn i en tät påse.
Lägg fisken i påsen med whiskyn i kylen i två dygn, vänd morgon och kväll.

Vi använde en ganska rökig whisky och för mig, som inte är förtjust i rökt mat, blev det då för mycket röksmak. Laxen var väldigt vacker av alla röda prickar av rosépeppar, men det blev ingen storfavorit hos oss. Är man jätteförtjust i whisky och gravad lax så tycker jag absolut att man ska prova att whiskygrava laxen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar