lördag 17 december 2011

Saffranskaka med kanelfras

Nu har äntligen julgodistillverkningen kommit igång. Jag har hunnit göra två olika sorter på morgonen, eller fyra kanske man ska säga. Jag gjorde tre olika sorters knäckbräck och en omgång snöbollar. Recept kommer! Nu äter vi varm-korvslunch och snart ska Ida och jag göra oss i ordning för Ida ska på kalas hos Theo, en dagiskompis.

I morse fick vi årets löjromsleverans så nu har vi fullt i alla tre frysar. Hur ska jag rymma det jag vill baka till julaftonsfikat vid öppna spisen? Den här goda kakan som jag gjorde igår hittade jag hos Heavenly Cupcake. Är ni sugen på nå sött och gott ska ni titta in där.
Saffranskakan i bakgrunden med Radiokaka längst fram.

Saffranskaka med kanelfras
100 g smör
2,25 dl socker
2 ägg
4,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 pkt saffran
3 dl gräddfil
Kanelfras:
200 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
3 msk kanel

Vispa smör och socker vitt och pösigt, tillsätt ägen ett i taget och vispa mellan varje.
Vispa ner saffran och gräddfil i smeten.
Vänd ner mjöl blandat med bakpulver och rör försiktigt i smeten så att allt blandar sig.
Smörj och bröa en långpanna, ca 20x30cm, och häll i smeten.
Grädda i 175 grader i cirka 25 minuter.
Kanelfras:
Rör samman smör och socker till Kanelfraset, tillsätt mjöl och kanel.
Blanda allt till en smulig massa.
Strö över kakan och grädda i ytterligare 15 minuter.

Den här kakan passar perfekt till jul då den smakar mycket av både saffran och kanel som båda är riktiga julsmaker för mig. Kanelfraset såg lite konstigt ut och var ganska mycket så jag var lite osäker under gräddning om det verkligen skulle bli en god kaka. Men jag hade inte behövt oroa mig för den blev goood.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar