torsdag 29 december 2011

Örtsill

I natt har det snöat ganska mycket (så dags nu!) så gatorna är fulla av snö men jag ska ändå försöka ta mig ut på en promenad för att få lite frisk luft, lite ljus och lite motion. Leif och barnen ska åka till ishallen igen för nu är det hårdträning för att Ida ska lära sig åka skridskor. Till middag ska vi äta hos mina föräldrar (igen), det bjuds på lutfisk. Äter ni lutfisk? Jag och min familj tycker inte om det så hon skulle bjuda på lax också, tack o lov.

En god silltallrik ska bestå av flera olika sorters sill, potatis, kokt ägg och en hårdbrödmacka med ost, helst cheddar. Årets sillar på julbordet var Annas inlagda, citron- och örtsill.
Örtsill
2 dl plockade, blandade örter (t ex persilja, dill, dragon och basilika)
1,5 dl crème fraiche
0,5 krm svartpeppar
1 förpackning 5-minuters inläggningssill (à 420 g)

Finhacka örterna. Blanda med crème fraiche och peppar.
Skär sillen i sneda bitar (om de inte redan är skurna) och blanda i. Lägg i en burk med lock.
Låt stå i kylskåpet 1 dygn före servering.

Jag använde lika delar persilja, basilika och dill, eftersom jag inte hade några färska örter hemma så använde jag frysta. Jag tycker ju bättre om sillar i klar inläggning men den här var inte så tokig den heller så den lär nog dyka upp igen till påsk, midsommar eller jul.

1 kommentar: