onsdag 21 december 2011

Havrekex

Nu är det bara en dag, eller rättare sagt en halv dag, kvar på jobb och skola innan det blir jullov. Gissa om vi längtar!

Olivias dator har varit trasig, skärmen är alldeles svart men lyser man på den så ser man allt och den fungerar utmärkt att koppla upp mot en tv t.ex. Vi lämnade in den för reparation för de var ganska säkra på att det var skärmens backlight som var trasig eftersom datorn fungerade i övrigt. Men nu ringde de och sa att det hade bytt reservdelen men det blev inget bättre. Snyft, vi måste ändå betala ca 900 kr för reservdelen och datorn är lika trasig som innan. Bara vi som är 900 kr fattigare.

Min svärmor brukar ha goda lite söta havrekex till jul och i år då vi inte firar med dem fick jag prova göra egna havrekex.

Havrekex
150 g smör
2,5 dl mjölk
6 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk socker
0,5 tsk salt

Smält smöret i en kastrull och slå i mjölken. Värm tills det nästan kokar.
Mät upp havregrynen i en bunke och slå över margarinet och mjölken. Rör om och låt det svalna.
När havregrynen svalnat och svällt, blanda då i de två mjölsorterna, bakpulver, socker och salt.
Arbeta samman till en deg.
Kavla ut halva degen på ett bakplåtspapper. Först med vanlig kavel sedan med kruskavel. (Om du inte har det går det lika bra att nagga degen.)
Tryck ut rundlar med ett bra mått, t.ex. ett glas, eller sporra ut fyrkantiga kex.
Använd pepparkaksprincipen och gör på det viset slut på degen. (Av den överblivna degen görs en nu degklump att kavla ut)
Grädda i mitten av ugnen i ca 8-9 minuter på 200 grader.
Låt svalna på galler utan bakduk.

Eftersom jag vill knyta ett snöre runt en trave kex gör jag fyrkantiga kex istället för runda. Det luktade havregrynsgröt och inte goda havrekex medan jag bakade ut degen så jag trodde att jag gjort nå fel. Inte blev min oro mindre när det var så konstig konsistens på degen heller. Men efter gräddning hade jag goda havrekex som inte smakade havregrynsgröt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar