söndag 18 december 2011

Saffranspaj med bacon och tomat

Idag har vi en riktig mysdag som går i lugnets tecken. Det kan behövas inför sista veckan innan jul, den lär blir stressig. Barnen myser i soffan och ser Narnia och jag myser på i köket. Än så länge har jag, förutom frukost och lunch, gjort Bountybollar, Fikonmarmelad och middagens köttgryta. Dessutom sitter jag och planerar vad som ska finnas på årets julbord och då kom jag på att snart är det dags att grava laxen. Det får jag inte glömma! Gravad lax är nog min favorit på julbordet. Vad är er favorit?

I fredags åt vi en julig paj med bl.a. bacon och tomat.
Saffranspaj med bacon och tomat
Pajdeg
3 dl vetemjöl
150 g smör
2 msk kallt vatten
Fyllning
10-14 körsbärstomater
1 gul lök
140 g bacon
Äggstanning
3 ägg
3 dl vispgrädde
1,5 dl riven lagrad ost
0,5 g saffran
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Arbeta ihop smör och mjöl i en skål alt. en matberedare.
Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.
Låt den vila i kylen i ca 20 min.
Tryck eller kavla ut degen i en smord pajform ca 24 cm i diameter.
Nagga botten. Förgrädda mitt i ugnen 225 grader i ca 10 min.
Lägg baconskivorna i en form och stek i ugnen samtidigt som pajskalet gräddas. (Vill du så går det lika bra att steka på plattan, men jag föredrar att använda ugnen.)
Skala och skär löken i halva ringar. Stek på låg värme så att den mjuknar utan att ta färg.
Halvera tomaterna. Dela baconskivorna i mindre bitar.
Sprid ut löken på hela pajbotten.
Lägg tomathalvorna längt pajkanten.
Lägg baconbitarna innanför tomaterna.
Vispa ihop äggstanningen och häll den på den.
Grädda mitt i ugnen ca 40 minuter eller tills pajen stannat helt och fått fin färg.

En god paj som passar perfekt i advents- och jultider, kanske t.o.m på julbordet.

3 kommentarer:

  1. Gravad lax och leverpastej är ett måste! Ulrika

    SvaraRadera
  2. Gravad lax, leverpastej och prinskorvar är ett måste. Sedan vill några i familjen ha Jansson frestelse, har hittat ett recept på janssons med lax i stället för de som inte gillar ansjovis.

    En God Jul hoppas jag du får (i fall jag inte hinner in före jul)

    //Karin

    SvaraRadera
  3. Leverpastej? Det har vi så ofta som frukostpålägg så det har vi nog aldrig haft på nå julbord.

    Finns det Jansons så brukar jag äta av det men jag gör aldrig egen.

    God jul önskar jag er också!

    SvaraRadera