söndag 5 januari 2020

Gratinerad hummer

Vi var nog inte ensamma om att äta hummer på nyår. Det måste väl vara vanligaste förrätten, eller hur? Hur tycker ni att hummern bli godast? Den här enkla och goda gratinerade hummer är en av mina favoriter där man inte har för mycket smaker som konkurrerar med hummersmaken.


Gratinerad hummer

2 kokta humrar
1 burk crème fraiche
0,5 dl dill
1 krm salt
peppar
1 dl riven ost
1 äggula
1 pressad vitlöksklyfta

Dela humrarna, ta ut köttet och rengör skalen. 
Dela köttet i mindre bitar.
Blanda samman alla ingredienser, fyll i de rengjorda skalen.
Gratinera i 225 grader i 10 min.
Servera med vitlöksbröd och grönsaker.


Vi äter inte hummer så jätteofta och glömmer mellan gångerna hur man delar hummer bäst. Den här gången hittade vi en bra film på ica.se som visade hur man delar en hummer och får med sig allt kött på bästa sätt. Lätt att följa och det blev jättebra.

Tomma skal redo att fyllas
Fyllda och gratinerade
Servera med vitlöksbröd och grönsaker

Vilka sovmorgnar vi har, så himla underbart och dessutom har jag nu sovit flera hela nätter på raken. När hände det senast? Men snart är det jobb och tidig uppgång som gäller igen så i dag tvingade jag upp mig själv klockan 8 för att försöka komma i säng före midnatt ikväll. Få se om jag lyckas. Även Ida var förutseende och hade satt larm på 10 för att komma upp före lunch 😀

Funderar på att städa bort julen idag, i alla fall granen och alla tomtar. Stjärnor och ljusstakar får nog stå kvar och lysa upp mörkret ett tag till. Jag har så mycket julgrejer så det blir perfekt att ta bort det i omgångar 😍 Dumt att anstränga sig för mycket så här på slutet av ledigheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar