söndag 19 januari 2020

Bananlimpa med havremjöl

Har ni också ofta bruna bananer hemma? Då kan jag rekommendera den här bananlimpan med mixade havregryn istället för vetemjöl. En saftig limpa med god banansmak. Ett annat tips är att baka min godaste banankaka, som är en storfavorit för mig och många andra.

Brukar ni äta bananbröd/bananlimpa? Det känns som att väldigt många äter det just nu och det finns en massa olika recept att välja på.


Bananlimpa med havremjöl

7 dl havregryn (som mixas till 6 dl havremjöl)
1 tsk salt
1,5 tsk bikarbonat
3 dl filmjölk (naturell yoghurt eller kvarg funkar också)
2 bruna bananer

Garnering
solroskärnor
1 banan

Mixa havregrynen till havremjöl.
Tillsätt salt, bikarbonat och filmjölk. 
Rör om ordentligt.
Mosa bananerna med en gaffel på en tallrik. Rör ner i degen. Blanda ordentligt.
Smörj en avlång limpform och ströa med solroskärnor
Lägg smeten/degen i formen. 
Dela bananen till dekoreringen längs med, i två delar. Lägg dem ovanpå degen och tryck till lite.
Grädda längst ner i ugnen i 200 grader ca 50 min.
Lyft upp limpan ur formen och låt den svalna på ett galler.


Perfekt att söta brödet med banan istället för sirap som det annars ofta är i bikarbonatbröd. Dessutom känns det bra att använda havregryn och på så sätt äta mindre vetemjöl. Använder du glutenfria havregryn så blir det den en glutenfri limpa, perfekt om man inte vill köpa hem en massa glutenfri mixer. Om du inte vill mixa havregryn kan du använda färdigt havremjöl och använd då 6 dl.

Nästa gång strör jag nog lite solrosfrön uppepå också eller kanske blandar jag i lite i smeten för det är ganska gott att få lite crunch i den annars mjuka o saftiga limpan.

Mixa havregryn till mjöl
Lite torr och tråkig deg innan bananerna tillsätts
Nu med mosade bananer ser degen/smeten bättre ut
Smörj och bröa formen med solroskärnor
Dela bananen på längden
Lägg smeten i formen och lägg bananerna ovanpå.
Gräddad o klar
Låt svalna på galler och skär sedan upp och njut av en söt o god limpa.

Nu ska jag gå ut på en promenad och fånga ljuset innan det försvinner för dagen. Det blir nog bara en kort sväng, men bättre det än inget alls. Sedan ska jag hem och fortsätta i köket och förbereda lite inför kommande vecka. Allt för att få vardagen att flyta på så bra som möjligt med jobb, träningar och andra aktiviteter.

Njut av söndagen så hörs vi senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar