torsdag 2 januari 2020

Saffransglass - äggfri

Vi har inte någon tradition av speciella efterrätter på julafton, ibland har vi den traditionella ris à la maltan men oftast har vi något annat. Helst vill jag inte ha så mastig och tung efterrätt eftersom jag oftast är så mätt efter all god julmat och sedan vill man ju orka lite julgodis också.

Årets julefterrätt (eller egentligen fjolårets eftersom vi nu har hunnit få nytt år) var en god saffransglass som jag snabbt fixade ihop utan glassmaskin och utan ägg. Perfekt med en efterrätt som jag kunde förbereda någon vecka i förväg och sedan låg den i frysen och väntade på julafton. Man har ju nog mycket att göra dagarna precis före julafton.


Saffransglass - äggfri

5 dl vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk 
1 flaska Dr. Oetker Saffransarom (eller 2 påsar saffran)

Vispa grädden till mjuka toppar.
Vänd ned saffransarom och kondenserad mjölk i den vispade grädden.
Häll glassen i en form eller burk. Sätt på lock eller plasta in.
Ställ i frysen i minst 2-3 timmar.
Ta fram glassen ca 20 minuter innan servering.
Servera glassen med hallonsås.


Hallonsåsen gör jag genom att bara koka ihop frysta hallon en stund, servera den varm eller kall. Jag använder inget socker till hallonen, glassen är nog söt i sig. Förutom att hallon och saffran är en bra smakkombination så blir det gula och röda så vackert ihop.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar