fredag 23 februari 2018

Mina favoritsemlor

Jag har nu fått förfrågningar lite överallt om receptet på mina goda semlor. Så här kommer receptet! Men som jag skrev tidigare så är det ingen speciellt med bulldegen förutom att det är viktigt med mycket kardemumma.

Många efterfrågar recept på luftiga semmelbullar, men jag förstår inte varför. Jag gröper ändå ur det mesta av bullen för att blanda med mandelmassan till en underbart god fyllning.


Semmelbullar 

15-20 st
100 g smör
4 dl mjölk
50 g jäst
0,5 tsk salt
1 dl strösocker
2 tsk kardemummakärnor, stötta
ca 1 l vetemjöl

Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37°.
Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt degspad, salt, socker och kardemumma. 
Blanda i mjöl lite i taget och rör tills degen är smidig och blank.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
Arbeta ev. degen ytterligare på bakbord. 
Baka ut till runda bullar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
Låt jäsa ca 20 min.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader 5-8 min. 
Låt bullarna kallna på galler under bakduk.

Mandelmassafyllning

inkråmet ur semmelbullarna
mandelmassa
mjölk

Skär av locken på bullarna och gröp ur det mesta ur bullen så det blir ett stort hål. Jag sparar bara en kant så att bullen håller ihop.
Riv mandelmassa grovt och blanda med inkråmet (urtagen bulldeg). 
Tillsätt lite mjölk och rör om till en smidig röra.
Lägg röran i hålen i bullarna.
Spritsa på vispad grädde, lägg på locken och pudra med florsocker.

Tack vare att det är mycket kardemumma i bullen och man använder den i fyllningen så blir det en jättegod fyllning med smak av både kardemumma och mandelmassa. Älskar det!

Till Isak och Ida som inte vill ha mandelmassa utan vaniljsås sparar jag lite mer av bullen och gör ett litet mindre hål som går att fylla med vaniljsås.

Åh så gott!
Stora hål som är redo att fyllas.
Hålen är proppfulla med den goda mandelmassafyllningen.
Den vänstra är fylld med mandelmassa och sen spritsad med grädde.
Den högra är fylld med vaniljsås och då har jag sparat mer av bullen.

F.R.E.D.A.G
Känner ni känslan?! 
Underbart och nu kan man ju fira lite OS-guld också så det här kommer nog blir en bra kväll 
oavsett om jag firar med lite bubbel eller om jag somnar i soffan 😀

1 kommentar: