torsdag 22 februari 2018

Kebabsallad

Kebab är så gott att göra hemma. Jag äter kebabsallad medan övriga familjen helst vill ha pommes eller pitabröd till. För att få till kebabkött använder jag oftast lövbiff som jag skär i mindre bitar eller så tar jag en hel köttbit som jag skär skav av medan den fortfarande är lite fryst. Dessutom gör jag min egna kebabkrydda att krydda köttet med.


Kebabsallad

kött (t.ex. lövbiff i mindre bitar)
kebabkrydda - se nedan
salt
tillbehör
sallad
tomat
lök
paprika
gurka
orientdressing

Stek köttet, krydda med kebabkrydda.
Servera med goda tillbehör.

Orientdressing är den godaste köpes-dressingen till kebab. Men jag har hört att den är typisk norrländsk, att den inte finns i södra Sverige. Stämmer det? Det går fort och är supergott att göra egen kebabdressing men nu var det snabbmat som gällde och barnen tycker nog bättre om orientdressing än min hemmagjorda dressing.


Kebabkrydda

1 msk spiskummin
1 msk chilipeppar
1 msk paprikapulver
2 tsk torkad oregano
2 tsk torkad timjan
1 krm kanel

Blanda alla kryddor och förvara i en burk med lock.
Glöm inte att salta köttet också.

Jag gör oftast dubbel sats kryddmix och sen förvarar jag det som blir över i en burk med lock till nästa gång jag vill använda mig av kryddmixen.


Jag och Ida har varit tidiga på jobb och fritids hela veckan så nu börjar vi längta till helgen och dess sovmorgnar. Men nu är det nära...

Det är så himla bra att Ida älskar att vara på fritids redan klockan 7 för att äta frukost där innan skolan börjar. Det innebär att vi slipper göra frukost hemma (jag äter aldrig frukost på vardagar) och att jag kan sluta jobbet klockan fyra istället för fem. Den timmen gör ganska mycket på kvällarna.

Nu ska jag väcka Ida och åka i väg till jobbet. André Myhrers OS-guld i slalom får vi fira ikväll, så underbart att han lyckades åka hem guldet och att jag inte steg upp tidigt i onödan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar