onsdag 28 februari 2018

Ventilation - vad bör jag veta?

Hur duktiga är ni på ventilation? 
Jag kan ingenting och ändå vet jag hur viktigt det är. Framför allt vi med både astma och allergier i familjen behöver bra luft. Ett företag (kommer inte ihåg namnet) ringde och erbjöd sig att kolla vår ventilation i framför allt badrum och kök. Är det bra? Vad borde det kosta? Vad får man reda på? Jag kan så lite så jag kan inte ens säga om jag vill ha hit dem eller inte. Jag har börjat googla för att lära mig mer.

Dessutom är jag lite sugen på att bygga ett Attefallshus på tomten och där behöver vi också bra ventilation och då får jag ju vara med från början och då är det alltid lättare att sätta sig in i saker. I ett litet hus som ett Attefallshus känns det viktigt att få bort all fukt från duschen och all matos från matlagning annars är det risk för att man får väldigt dålig inomhusmiljö.


Hos Soliduct som denna test är skriven med hittade jag lite bra tips för att kolla ventilationen och vi verkar ha bra ventilation för imman försvinner snabbt från badrumsspegel när vi har duschat och mat-os känner vi mest bara av i köket. Dessutom verkar vi ha bra isolerat för vi har inte fukt på insidan av fönstret i sovrummet på morgonen och inga istappar från taket. Skönt!


Värmeåtervinning en annan sak jag läste om och som låter himla bra. Har ni koll på det? Den uppvärmda inomhusluften som ska ut ur huset återanvänds till att värma upp den kalla inkommande luften. Är det lika bra som det låter är det kanske något att tänka mer på till kommande projekt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar