onsdag 28 februari 2018

Sesamfrallor med Västerbottensost

Igår bakade jag Sesamfrallor med mycket Västerbottensostsmak. Så himla gott! Gillar ni Västerbottensost måste ni baka dessa frallor som är gluten- och sockerfria, perfekt lchf-bröd alltså. Ibland blir jag så himla sugen på mackor och då är det tur att det finns några goda varianter att baka för oss som vill minska på kolhydraterna. Här hittar du fler recept på lchf-bröd.


Sesamfrallor med Västerbottensost

3 ägg
2 dl skalade sesamfrö
1 dl solroskärnor
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2,5 dl riven Västerbottensost
1 dl turkisk yoghurt
+ sesamfrö till topping

Mixa sesamfrön och solroskärnor till mjöl. Blanda med fiberhusk och bakpulver.
Vispa äggen pösigt.
Vispa ner mjölblandningen i äggsmeten, rör ner osten och yoghurten.
Låt smeten stå i 10 min för att svälla något.
Klicka sedan ut 8 frallor på bakplåtspapper. Strö sesamfrön över.
Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter i 200 grader.

Bli inte orolig att frallorna får mycket färg, de ska ha det och de smaker inte minsta bränt. Riktigt mättande frallor, det är sån skillnad mot för frallor bakade på "vanligt" mjöl även om man använder en lite grövre mjölsort.

Som vanligt hittar jag kolhydratlåg receptinspiration hos Åse på 56kilo.se.

Sesamfrön och solroskärnor mixade till mjöl
Härlig smet som var enkel att klicka ut till frallor.
Kolla så fina de är invändigt.
Blir så sugen på en macka när jag ser dessa bilder 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar