måndag 26 februari 2018

Lax på grönsaksbädd med currysmak

I går åt vi sån himla god laxrätt, lite annorlunda att krydda lax med curry men det blev verkligen supergott. Ni måste testa!


Lax på grönsaksbädd med currysmak

5-7 hg lax i bitar
3 msk citronsaft
1 tsk citronpeppar
0,5-1 purjolök
2-4 morötter
2 dl grädde
2 dl crème fraiche
1 fiskbuljongtärning
1 tsk curry
1 tsk salt

Dränk laxbitarna i citronsaft och strö över citronpeppar.
Skölj och skär purjolöken i tunna skivor.
Skala morötterna och fortsätt att använda skalkniven för att göra strimlor tills morötterna tagit slut.
Blanda morötterna och purjolöken i en ugnsfast form.
Rör ihop grädde, crème fraiche, smulad buljongtärning och curry.
Häll gräddblandningen över grönsakerna i formen, rör om.
Ställ in formen i ugnen i ca 20 min i 200 grader.
Salta laxfiléerna och lägg dem på de varma grönsakerna.
Ställ formen med lax, grönsaker och sås i ugnen i ytterligare ca 20 min.

Övriga familjen åt potatis till den goda såsen, grönsakerna och laxen, medan jag nöjde mig med sallad och broccoli. Olivia satt o drömde om kyckling istället för lax till currygrönsakerna, men jag tror faktiskt inte det skulle ha blivit lika gott. För det här var verkligen kanongott, både nygjord i går och uppvärmd till lunch i dag.

Morotsstrimlor
Morotsstrimlor blandat med strimlor av purjolök
Grönsaker och curryblandning efter 20 minuter i ugnen
Efter ytterligare 20 minuter i ugn tillsammans med laxen är maten färdig.
Jag åt broccoli och sallad till laxrätten.

Vår vecka började med en massa hostande från Idas sida, tycker så synd om henne för det låter som att det gör riktigt ont och river i halsen. Men hon håller sig, tack o lov, feberfri än så länge och vi hoppas att det fortsätter så. Trots att hon är feberfri så stannar hon o jag hemma i morgon för att hon ska krya på sig ordentligt för det tar på krafterna att hosta och på torsdag måste hon vara frisk. Det är en kamp mot klockan som jag är rädd att vi förlorar.

Nu har jag lovat att spela lite kort med henne innan hon ska gå och lägga sig extra tidigt. Sömn är bästa medicinen, eller hur?

Hoppas er vecka har startat på bästa sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar