tisdag 1 september 2015

Tacopaj VV

Trots en dag med längre arbetstid lyckades jag fixa i ordning en riktigt god middag till oss...och i bra middagstid dessutom. Mycket tack vare att jag gjorde pajskalet redan i söndags och tacoköttfärsen var rester från fredagens tacomiddag. Men lite planering fixar man det mesta! 


Tacopaj VV (6 portioner 11 pp/portion)
Pajskal
4 dl vetemjöl 
0,5 tsk salt 
2 tsk sakpulver 
0,5 dl margarin flytande 80% 
1,5 dl lättmjölk 
Köttfärsblandning
400 g nötfärs 10% 
1 gul lök 
2 paprika 
1 påse Taco kryddmix 
1 dl vatten 
Topping   
2 dl Fraiche 5% 
2 msk majonnäs lätt 32% 
1 krm Svartpeppar 
1 dl riven ost 17% 
4 tomater   
8 feferoni 

Blanda ihop mjöl, salt, bakpulver, margarin och mjölk till en pajdeg. 
Kavla ut den och lägg i en smord pajform. 
Förgrädda i ugnen i 200°C ca 10-15 minuter. 
Hacka lök, skär paprika i små bitar. 
Bryn färs och lök i en fettsnål stekpanna. 
Häll på tacokrydda, paprika och vatten, låt det småkoka 10 minuter. 
Lägg det i pajskalet. 
Rör ihop fraiche, majonnäs och peppar. 
Bred det över pajen. 
Skiva tomaterna och lägg ovanpå tillsammans med feferoni. 
Strö över ost och grädda ca 20 minuter. 


Alltså vilket pajskal - helt i min smak. Det här kommer jag ofta att använda mig av. Som en hårdare/fastare variant av pizzabotten men lite tjockare men inte så tjock som pan pizza. Helt perfekt enligt mig. Men om man älskar "vanligt pajskal" kanske man blir besviken. Men jag tycker helt klart att ni ska prova.

Degen var jätteenkel att blanda ihop. Jag använde ingen maskin (me like) utan blandade ihop allt med en slickepott.

Som ni kanske ser använde jag inga tomater i toppingen, pajen blir förmodligen både godare och vackrare med en röd färgklick men jag hade inga tomater hemma så det fick bli en tacopaj utan tomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar