måndag 7 september 2015

Hjortron med kardemummacrunch och vanilj-cream cheese

I dag blev det en vab-dag hemma i soffan med Ida (inte vad jag hade planerat). Det är astman som spökar igen och hon hostar rejält mycket, så vi har mest legat och myst i soffan. Men nu börjar hon piggna till lite och vill hitta på saker - ett bra tecken! Vågar jag hoppas på jobb imorgon? Tveksamt!

Här kommer receptet på lördagens smarriga efterrätt med bland annat hjortron. Jag hade förberett allt tidigare på da'n och förvarade i olika burkar, för att sen bara varva det i glas inför servering.


Hjortron med kardemummacrunch och vanilj-cream cheese

Kardemummacrunch
3 dl havregryn
2 msk rapsolja
0,2 dl ljus sirap
0,5 msk honung
1 tsk kardemummakärnor
0,5 tsk vaniljsocker

Mal kardemummakärnorna.
Blanda alla ingredienserna i en skål och fördela sedan på bakplåtspappersklädd plåt. 
Rosta i ugnen i 150 grader i ca 20 minuter, rör då och då. 
Låt svalna på plåten.

Vanilj-cream cheese
2 äggulor
2 msk florsocker 
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl grädde
200 g naturell färskost, t.ex philadelphia

Vispa gulor, florsocker och vaniljsocker pösigt.
Tillsätt osten och fortsätt vispa till en slät smet.
Vispa grädden, inte för hårt, i annan bunke.
Vänd sedan ner den i ostblandningen.

Rårörda hjortron
500 gram hjortron
0,5 dl strösocker

Rårör hjortron och strösocker, genom att bara röra ihop med en slev.

Inför servering
Varva kardemummacrunch, vanilj-cream cheese och rårörda hjortron i fina glas.


En smaskig och fräsch efterrätt men som blev en aning för söt för min smak. Nästa gång använder jag nog hjortronen som de är istället för att råröra dem. Jag tror det skulle bli snäppet godare med lite syrliga bär som bryter av det övriga söta.

Kardemummacrunch blev riktigt gott, smakar lite som start så jag tror jag ska testa det som blev över i lite fil.

Vill man förenkla detta så kan man använda sig av grädde istället för den goda krämen. Men jag tyckte att krämen blev otroligt god och skulle inte byta bort den mot grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar