fredag 11 september 2015

Matlagning i Brändön

Nu sitter jag och försöker komma på vad jag ska skriva om min underbara onsdagskväll i Brändön och deras konferensanläggning som ligger så vackert vid havet utanför Luleå. Jag vet inte hur jag ska lägga upp det här inlägget eller formulera mig för att ni ska förstå hur lycklig jag var och vilken kanonkväll vi hade.

Tänk att få göra det roligaste man vet i denna vackra miljö!

Jag älskar havet!

Jag har gjort så många tråkiga aktiviteter med jobb genom åren, värst var nog när vi skulle rida genom skogen och sen satt i en stor lada med en massa hö och åt. Eftersom allt alltid ska vara så hemligt vid såna här tillfällen hade jag ju inte en chans att hoppa av med tanke på min häst- och höallergi. Oj, så sjuk jag var när jag väl tog mig hem. Men nu var det inte den tråkiga upplevelsen vi skulle prata om utan den roligaste.

Efter en hel dags planering inför framtiden och en massa god mat och fika var det dags för kvällsaktiviteten. Vi samlades i den stora kåtan där eldarna brann för fullt, vin o öl var framplockat, matlådor stod på plats och kocken var redo, dvs allt var perfekt förberett.


Nu var det dags för oss att planera och fixa i ordning en god 3-rättersmiddag med hjälp av alla goda råvaror. Det fanns inga recept utan vi fick själv komma på vad vi ville göra och kocken assisterade oss om vi ville. Det måste vara svårt för en erfaren kock att se oss amatörer göra så mycket fel, men han höll sig lugn och tillrättavisade oss aldrig. När vi väl frågade fick vi en massa goda råd på vägen.

Oj vad jag fick idéer när jag såg alla välfyllda korgar. Det är ju sånt här jag älskar! Till slut hamnade jag, tillsammans med Jaana, vid förrättsbordet. Inte helt oväntat då jag älskar förrätter. Till vårt förfogande hade vi crème fraîche, majonnäs, räkor, kräftstjärtar, blåbärsgravad älg, pepparrot, dill, vårlök, rödlök, kaviar, förkokta rödbetor, solrosskott, inlagda (?) blåbär o lingon, salladsblad och Levainbröd. Vad skulle ni ha gjort av det?


Vi började med att lägga en salladsbädd på tallriken sen gjorde vi en skagenröra på crème fraîche, majonnäs, rödlök, pepparrot, dill, salt o peppar som vi la på en halv skiva levainbröd och toppade med solrosskott.

Dessutom gjorde vi en röra med det gravade köttet, crème fraîche, pepparrot, vårlök, salt o peppar som vi la på tunnskivade rödbetor, toppad med blåbär och lingon. Det var en chansning som gick hem att lägga en röra på rödbetsskivor. Det kommer jag göra fler gånger - så fräscht och så gott.

Vi blev riktigt nöjda över vår förrätt och vi fick dessutom mycket beröm, så ni kan nog förvänta er recept så småningom.


Sen var det dags för den underbart goda varmrätten. Grillad oxfilé kan aldrig bli fel. Nu serverades den till potatisgratäng gjord i stekpanna på öppen eld, wokade grönsaker, stekt sparris och en grönpepparsås med konjak som jag snart ska prova göra hemma. Oj så gott det var och så mätt jag var men jag var ju tvungen att orka smarrig efterrätt också.


Efterrätten var cointreau-flamberad Gino eller liknande Gino i alla fall. Gino ska ju var i ugn så att chokladen smälter och blir ett täcke över den varma frukten. Men vi hade ingen ugn utan strödde på den rivna chokladen på den varma frukten så att den smälte. Till det serverades grädde men eftersom jag var så mätt struntade jag i grädden och orkade då lite mer fruktsallad :)

Nu så här i efterhand kom jag på att det hade varit kul att göra nå vitchokladmousse-liknande istället och serverat till fruktsalladen.


Vi kom igång snabbt och alla hittade sig en plats där de gjorde nytta. Inget tjafs, inga tveksamheter, bara så himla roligt. Tänk så duktiga vi var som lyckades få ihop en sån underbart god middag. Innan vi satte igång var vi många som trodde att vi skulle göra suovas eller nå annat enkelt, inte trodde vi att vi var betrodda att fixa värsta gourmetmiddagen.

På kniven (nere till vänster) ser man att det går fort och på bilden bredvid ser man hur det kan se ut när det har gått fort - riven vit choklad överallt t.o.m på golvet :) Oj vad vi skrattade åt det!

Efter middagen badade några badtunna o bastade men jag som var förkyld med feber (typiskt) la mig o sov ganska tidigt i en av stugorna vi hyrde. Det enda jag kan klaga på under hela vistelsen var nog att det saknades krokar på toaletten. Ingenstans att hänga handdukarna och inte heller kläderna när man duschade, men det hoppas jag att de fixar snart.


Det här gör jag gärna om! Tack kolleger, Brändö konferens och kocken Johan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar